Przed podjęciem jakichkolwiek decyzji
odnośnie wejścia w biznes warto przeprowadzić analizę.
Z tego artykułu dowiesz się jak
zrobić to w praktyce.
Zanim przejdziemy do konkretów
najpierw musisz wiedzieć kilka podstawowych kwestii dotyczących
branży w której działasz.
Czy rynek rośnie czy maleje? Posłużę
się tutaj pewnymi przykładami. Zasięg internetu jeszcze parę lat
temu rósł w błyskawicznym tempie na poziomie 10-15% rocznie. W
Unii Europejskiej średnio 70% gospodarstw domowych posiada już
dostęp do internetu. Największe portale rosły w błyskawicznym
tempie. Podobnie sprawa wygląda w przypadku firm ochroniarskich.
Wartość firm takich jak Solid Security, czy Impel, systematycznie
rośnie. Wnioskować można, że każdy rynek który rośnie jest
dość dobrym pomysłem na własną działalność gospodarczą.
Czego klienci oczekują od firmy
działającej na danym rynku? Tutaj najlepszym rozwiązaniem będzie
porozmawianie z potencjalnymi klientami, którzy znajdują się w
Twojej grupie docelowej.
Klient musi dostać to czego oczekuje,
i musi być zadowolony.
Bariery wejścia. W przypadku
niektórych typów spółek wejście w biznes może być utrudnione.
Na przykład przez zbyt wysoki wkład finansowy. Albo przez
konieczność posiadania koncesji. Musisz wiedzieć czy pomysł na
działalność jest łatwo osiągalny.
Bariery wyjścia. Ten przypadek też
jest istotny, bo nie zawsze jest łatwo zamknąć firmę, która
przynosi straty. Kontrahenci mogą wywierać presję, że firma musi
dalej trwać pomimo tego, iż notuje straty. Ponadto spółka może
mieć umowy z innymi podmiotami gospodarczymi na dłuższy czas no i
w związku z tym zamknięcie jej może okazać się skomplikowanym
rozwiązaniem. A my będziemy zmuszeni do tego, aby bezustannie
dokładać do biznesu.
Czy biznes jest etyczny ekologicznie? W
tych czasach jest kładziony ogromny nacisk na ekologię.
Biznesy które nie są ekologiczne są
tępione przez różnego rodzaju organizacje.
Po odpowiedzi na te kluczowe pytanie
możemy przejść to samej analizy.
Czym jest analiza scenariuszowa?
Analiza scenariuszowa zawiera możliwe
negatywne scenariusze zdarzeń, takie, które mogą zaszkodzić
biznesowi który planujemy prowadzić. Do tych kwestii, które
znajdują się w każdej analizie należy zaliczyć ryzyko kar,
domiarów, nieuczciwych kontrahentów, ryzyko braku płynności
kapitałowej. Do analizy scenariuszowej musimy dodać również
sposoby rozwiązania tych problemów. Za przykłady można tutaj
podać, że w przypadku handlu żywnością występuje ryzyko
nieświadomej dla przedsiębiorcy, sprzedaży żywności
przeterminowanej, albo skażonej. Wtedy to ryzyko możemy przekazać
osobom trzecim. Takim jak producent żywności.
Ryzykiem dla banku może być
nierzetelność menadżerów, którzy mogą dokonać defraudacji.
Wtedy ryzyko ponosi firma ubezpieczeniowa, ponieważ każdy bank
ubezpiecza swoje środki.
Ryzykiem dla firmy transportowej może
być awaria ciężarówki, lub brak zapłaty za kurs. Podczas ryzyka
braku uregulowania rachunku za fracht ratunkiem jest windykacja,
outsorcing windykacyjny lub sprzedaż długu.
Jeśli w analizie scenariuszowej
znajduje się zbyt dużo punktów, które są ryzykowne wtedy dla
dobra własnych finansów lepiej jest odstąpić od działania na
takim rynku. Przede wszystkim w trosce o własne dobro finansowe.
Analiza SWOT.
Analiza SWOT zawiera mocne i słabe
strony pomysłu na biznes. Te analizy powinny znaleźć się w
praktycznie każdym biznes planie. Jeśli słabych stron biznesu jest
znacznie więcej niż pozytywnych
to taki pomysł na własną działalność
gospodarzą nie jest najlepszym rozwiązaniem. Jeśli dobrych
aspektów jest więcej to znaczy, że pomysł jest świetny.
Ryzykanci niemalże zawsze wszystko tracą a przypadki, że strzał
życia okaże się trafny i udany są sporadyczne i rzadkie.
Podsumowanie.
Analiza SWOT i analiza scenariuszowa
pomagają zrozumieć potencjalne zagrożenia ze strony biznesu dla
osoby, która planuje prowadzić działalność w danej branży.
Prawidłowa analiza powinna być przeprowadzana podczas burzy mózgów.
Najlepiej z kilkoma a nawet kilkunastoma ekspertami. Wtedy jest
większe prawdopodobieństwo, że weźmiemy pod uwagę wszystkie
aspekty które mogą nam zaszkodzić. Jeśli pomysł wypada słabo
wtedy najlepszym rozwiązaniem jest odstąpić od działania na tym
rynku. No i zająć się czymś innym. Ryzykować można, ale z
zachowaniem dozy rozsądku i zdrowego pomyślunku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Witaj, to miło że odwiedziłeś ten blog. Będzie jeszcze ciekawiej jeśli postawisz kursor w okienku i zaczniesz komentować dokonania czy kierunek rozwoju tego co przeczytałeś. Możesz sobie również pozwolić na krytykę, dlaczego nie, jesteśmy ludzmi lubimy wyrażać opinię. Miło będzie jeśli będzie to opinia konstruktywna, no wiesz o czym myślę :D ;-)